Edellisenä viikonloppuna Lapinlahden vanha mielisairaala muuntui vertaisoppimisen Kouluksi. Tee-se-itse-koulun ideana oli, että jokainen osaa opettaa jotain hyödyllistä ja että kuka tahansa saa toimia tapahtumassa oman taitonsa opettajana. Osallistua sai myös oppilaana niin halutessaan.
Olen itsekin aiemmin pyöritellyt päässäni ideaa koulusta, jossa opittaisiin niitä elämän kannalta tarpeellisia asioita, joita ei tavan peruskoulun oppituntilistaan sisälly. Niinpä olin riemuissani, kun Demos Helsinki oli lähtenyt toteuttamaan ajatusta.
Tiedän nauttivani opettamisesta ja haluaisin tehdä sitä muodossa tai toisessa työkseni. Koska tiedän myös tarvitsevani siitä lisää kokemusta, tuli tilaisuus eteeni kuin tarjottimella. Oli vain keksittävä kiinnostava oppitunti ja hypättävä rohkeasti mukaan.
Aluksi ajattelin positiivista kommunikaatiota. Se kohentaa ihmissuhteita, mutta sen harrastajiin törmää valitettavan harvoin. Pitäisin lyhyen briiffauksen aiheesta ja panisin oppilaat kokeilemaan sitä keskenään käytännössä.
Syystä tai toisesta oppitunti-ideani ei päätynyt tuntilistalle asti, joten päätin saada vielä entistä paremman idean. Niin tapahtuikin, ja Luonneroolipeli alkoi hahmottua.
Luonneroolipelin idea tiiviisti on se, että ihmiset eläytyvät roolin kautta heille vieraampiin luonteenpiirteisiin ja tunnetiloihin. Tavoitteena on oppia tuntemaan itseään ja omia ulottuvuuksiaan paremmin ja herättää pohtimaan, ovatko jokapäiväisen elämämme roolit juuri niitä, joissa olemme parhaimmillamme.
Lähdin Kouluun testaamaan konseptia ja sen toimimista käytännössä. Oppitunti osoittautui vetovoimaiseksi ja idea varsin potentiaaliseksi, joten aion työstää sitä vielä eteenpäin isommassa mittakaavassa.
Vaikka opettajan roolissa häärinkin, oli oppituntien pitäminen itselleni kovin opettavainen kokemus. Kokosin tähän muutamia havaintoja omasta tekemisestä ja siitä, miten varsinaista luonneroolipeliä voisi kehittää.
Mitä opin itsestäni ja tekemisestä?
- Tällaisessa kokeilussa on hyvä suhtautua ennakkoluulottomiin oppilaisiin innostuneesti ja siten, että he pystyvät mihin vaan. Mielestäni pärjäsimme oikein hyvin.
- Improvisointitaitoa vaaditaan pelinjohtajaltakin. Haluan opetella lisää erilaisia improharjotuksia!
- En juurikaan ottanut tekemisestä stressiä, vaikka kursin tunnin alle viikon varoitusajalla kasaan ja vaikka tekeminen painottui viime hetkiin. Tein juuri niin paljon ja hyvin kuin ehdinkin.
- Huomasin, että ideoita tulee, kunhan vain antaa niiden tulla. Kirjoittaminen auttaa, ideat ruokkivat toisiaan. Myös alitajunnalle on hyvä antaa aikaa muotoilla ajatuksia.
- Suunnittelu, valmistelu ja testaus ovat kaikki tärkeitä vaiheita. Ja sitten iteroidaan eli tehdään ja opitaan yhä uudestaan.
Luonneroolipelin jatkokehitysideoita:
- Tutustumisvaihe alussa on tärkeä. Ihmiset saavat tarttumapintaa toisistaan ja kokevat olevansa samassa veneessä.
- Toimiakseen paremmin liveroolipelin kaltainen luonneroolipeli tarvitsee ennakkoilmoittautumisen. Näin hahmot pystytään räätälöimään paremmin osallistujille.
- Pelille on varattava enemmän aikaa, vähintään pari tuntia. Ideaalitilanteessa luonneroolipelistä syntyy jatkumo, jossa pelejä on useampia (esim. kuukauden välein) ja jossa hahmoilla ja pelaajilla on aikaa kehittyä luontevasti.
- Konsepti on niin hyvä, että seuraavassa testausvaiheessa se ansaitsee hahmojen ja skenaarion huolellisemman suunnittelun ja proppauksen (puvustus, lavasteet).
Idea luonneroolipelistä ei loppujen lopuksi ollut mikään uusi älynväläys vaan huomasin sen muhineeni aivojeni sopukoissa jo kahden vuoden ajan. Kiitän kuitenkin sekä Koulu-tapahtuman järjestäjiä että itseäni siitä, että sen ensimmäinen inkarnaatio sai nähdä päivänvalon. Jatkoa tosiaan on luvassa, ja tiedottelen seuraavien versioiden edistymisestä täällä blogissa.
Jos muuten innostuit ajatuksesta ja haluaisit avustaa seuraavien luonneroolipelien suunnittelussa ja kirjoituksessa, ota ihmeessä yhteyttä vaikkapa kommentoimalla. Ylimääräiset aivot ovat erittäin tervetulleet! Myöskin mikäli tiedät jo nyt, että haluat päästä testaamaan luonneroolipeliä, voit varmistella paikkaasi mukana jättämällä viestin.